Gyakorlati Kockázatmenedzsment

Vállalkozások kockázatkezelése a gyakorlatban

Minden vállalkozás az ügyfélkörének bővítésére, eredményes működésre törekszik. Ennek egyik feltétele a szolgáltatás magas színvonala mellett, a vállalkozás biztonságos működtetése. 

A vállalkozások nap, mint nap szembesülnek fenyegető problémákkal, veszélyekkel. Ezek között vannak külső kockázatok (pl. társadalmi, politikai, jogszabályi változások, környezeti katasztrófahelyzet, a piaci környezet változásai) és belső kockázatok (termelési / szolgáltatási kockázatok, belső működés biztonságához kötődő védelmi kockázatok).

Tanácsadóként gyakran tapasztaljuk, hogy a vállalkozások igyekeznek kezelni működési, többnyire  munkavédelmi kockázataikat, de összehangolt, integrált kockázatkezelés ritkán valósul meg.

Ha bekövetkezne egy káreset (tűz, betörés) baleset, a média hatására jelentős image, presztízsvesztés következhet be, mely az ügyfelek távolmaradását eredményezheti, veszteséget okoz.
Jelentős büntetésekre is számítani kell.

Példaként

    • tűz keletkezett a zalakarosi hotel ötödik emeletén;

    • hévízi hotel wellness részlegénél gyulladt ki egy kapcsolószekrény, ami nagy füsttel járt, 400 embert kellett kimenekíteni;

    • zamárdi szállodában füstölni kezdett a szauna mögötti lambéria;

    • IT kockázatok – szándékos károkozások egyre gyakrabban fordulnak elő, ugyanakkor ezek egyre vakmerőbbek és egyre bonyolultabbak is. Folyamatosan növekvő fenyegetést jelent sérülékeny elektronikus információs rendszereinkre a „kiberterrorizmus”.

    • információ és adatbiztonság (GDPR) az elektronikus információs rendszerek, szolgáltatások bármelyikének megsemmisülése vagy sérülése a társadalom széles rétegeit érintheti, továbbá az ezen elektronikus információs rendszerek által kezelt adatvagyon bizalmassága, sértetlensége és rendelkezésre állása alapvető fontossággal bír, amely jogszabályi és intézményi hátterét az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló törvény illetve a hozzá kapcsolódó egyéb jogszabályok biztosítják.

    • szerverterem tüze –  Strasbourgban található szerverpark súlyos károkat szenvedett, az anyagi kár több szempontból is jelentős, de személyi sérülés szerencsére nem történt.

    • adathalászat, hacker támadás – sikeres adathalász-támadást hajtottak végre néhány hete a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer ellen, amelynek következtében a támadó illetéktelen hozzáférést szerezhetett a közoktatás minden intézményében kötelezően használt adminisztrációs rendszer adataihoz.

    • vírus helyzet – influenza járvány, Covid, stb.

néhány olyan esemény, mely az elmúlt időszakban bekövetkezett.

Egy kár / baleset esetén a belső szabályozások, szabályzatok előkerülnek, ki hibázott, kit milyen büntetőjogi vagy polgári jogi felelősség terhel. Az eseménytől függetlenül a bíróság minden esetben elmarasztalja az egyszemélyi felelős vezetőt.

Mit lehet tenni?

A legfontosabb a prevenció, MEGELŐZÉS! 

A legtöbb vállalkozás törekszik a megelőzésre. Tapasztalataink szerint azonban a működési kockázatok jelentős része feltáratlan marad.

Tetőtől a pincéig az épületszerkezet, a gépészeti eszközök, a konyhatechnológia, wellness részleg, uszoda, a számítástechnikai rendszer, adatvédelem, készlet és raktárgazdálkodás üzemeltetése megköveteli a gondos kockázatfelmérést, a karbantartási előírások folyamatos betartását, a dokumentált ellenőrzést és fejlesztést.

A tűz-, az elemi károk megelőzése, a vagyonvédelem, IT kockázatok, környezetvédelmi kockázatok, az emberi tényezők kockázatainak kezelése előrelátó és összehangolt munkát igényel.

Nem lehet a véletlenre bízni a károk elkerülését!

Egy vállalkozás működtetése jelentős, összetett logisztikai feladat, minden elemében jelentős kockázat, csak rendszerszemlélettel, összehangolt és módszeres kockázatkezeléssel lehet eredményt elérni.
Fel kell mérni a valós helyzetet, a meglévő szabályozásokat, a működési kockázatokat és lépésről lépésre dokumentálni indokolt a kockázatkezelési intézkedéseket.

Költségcsökkentés érhető el a biztosítás díjnál is, mivel a kockázatok ismeretében a biztosító jelentős engedményekre is hajlandó, egy kár esetén a kifizetés jogalapja sem vitatható.

A Tudatosításra és Érzékenyítésre kiemelt figyelmet kell fordítania a vezetőnek, mert a humán kockázat, emberi tényezők jelentős veszélyforrást jelentenek a vállalkozás számára, ha elhanyagoljuk a dolgozók oktatást, képzését.  

Miért pont most?

Soha nem lehet elég korán elkezdeni. Nehéz gazdasági időszakot élünk.

Tapasztalat, hogy ilyen esetben érdemes áttekinteni, felülvizsgálni egy vállalkozás jelenlegi működését.
Szükség szerint továbbfejleszteni, hogy egy új szemlélettel megújulva lehessen már felkészülten várni az eljövendő eseményeket.

Miért pont bennünket válasszon?

Több évtizedes műszaki, biztosítási kár tapasztalatok alapján összehangoljuk a munkafolyamatokat, felülvizsgáljuk a külső és belső környezetre vonatkozó vállalkozással kapcsolatos dokumentumokat, munkautasításokat és a vállalkozás tulajdonosa / vezetője részére megoldást nyújtunk az egyes üzemeltetési, működési kockázatok és veszélyek kezelésére.
Közösen megoldást keresünk a költséghatékony kockázatcsökkentésekre.

Biztosítjuk a tulajdonosok / vezetők részére a folyamatos és személyes rendelkezésre állást.

Kérem keressen bizalommal, törekedjünk együtt a MEGELŐZÉS-re!

Csőke Balázs - informatikus mérnök, minőségbiztosítási mérnök, kockázatkezelőCsőke Balázs vagyok informatikai mérnök, minőségügyi mérnök és kockázatkezelő

Mobil: + 36 20 297 5352
E-mail: csoke.balazs@kockazatkezeles.hu

 

 

 

 

 

tovább olvasok

TANULJUNK A KÁRESETEKBŐL

A vezetők kockázatkezelése az eredményes és biztonságos működés megteremtéséhez (Bónusz jegyzet)A vállalkozás kockázatainak felmérési és elemzési útmutatója 2.Létesítési-, és létesítménygazdálkodási kockázatok és kezelésük, jellemző káresetek 3.Gépészeti kockázatok, károk és megelőzésük 4.Kockázatok felmérésének ellenőrzési (check) listái 5.Vállalkozások kockázatainak pénzügyi védelme, biztosítással 6.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.